Wydawca treści Wydawca treści

Surowiec do wszystkiego

W erze szkła, aluminium i krzemu można by odnieść wrażenie, że drewno jest passé. Nic bardziej mylnego! Gdziekolwiek się znajdziemy, na pewno wokół nas będzie wiele przedmiotów, które nie powstałyby bez użycia drewna.

Szacuje się, że współcześnie ma ono ok. 30 tys. zastosowań: drewno i materiały drewnopochodne są wykorzystywane m.in. w budownictwie, górnictwie, energetyce, do produkcji maszyn rolniczych i przemysłowych, podłóg, mebli, płyt, papieru i opakowań, narzędzi, instrumentów muzycznych, sprzętu sportowego, zabawek czy materiałów biurowych.

Szacuje się, że współcześnie drewno ma ok. 30 tys. zastosowań

Pochodzenie, sposób pozyskania i właściwości fizyczne drewna sprawiają, że jest najbardziej naturalnym i przyjaznym materiałem, który wykorzystujemy na tak wielką skalę. Jest niezbędnym elementem modnego dziś życia w stylu „eko", w harmonii z naturą i w zdrowiu. W obliczu zmian klimatycznych ważne jest też to, że nie tylko żywe drzewa wiążą  znaczne ilości dwutlenku węgla. Wielkim magazynem CO2 są również produkty z drewna.

Im bardziej rozwinięta i nowoczesna gospodarka, tym więcej drewna potrzebuje. W ciągu ostatnich dwóch dekad zużycie drewna w naszym kraju wzrosło aż dwuipółkrotnie. W 1990 r. Polak przeciętnie zużywał rocznie równowartość 0,4 m sześc. drewna okrągłego, a obecnie – ponad 1 m sześc. Można się spodziewać, że ten wskaźnik jeszcze bardziej wzrośnie – do wartości podobnych jak w innych krajach europejskich (Niemiec zużywa rocznie średnio 1,7 m sześc. drewna, Czech – prawie 1,5 m sześc., Włoch– 1,1 m sześc.).

Dowiedz się więcej o drewnie z książki „Naturalnie, drewno!" (PDF)


Najnowsze aktualności Najnowsze aktualności

Powrót

Dzień krajobrazu

Dzień krajobrazu

     24 października w ramach współpracy patronackiej z ACE uczniowie klas I i III technik architektury krajobrazu uczestniczyli w wycieczce edukacyjnej, zorganizowanej z okazji Dnia Krajobrazu. Przewodnikiem po terenie Puszczy Augustowskiej był st. spec. ds. edukacji leśnej społeczeństwa, Pan Karol Chodkiewicz. Wycieczka rozpoczęła się od spaceru, podczas którego Pan Karol omawiał mijany krajobraz, zarówno ten naturalny, jak i przekształcony przez człowieka. Uczestnicy zajęć analizowali napotkane elementy architektoniczne w stanie obecnym i ich kompozycję w otaczającej przestrzeni. Po spacerze odbyło się wspólne ognisko z pieczeniem kiełbasek. Końcowym punktem wycieczki była wizyta w Izbie Edukacji Leśnej "W Puszczy Głuszca".

     Dzięki zajęciom terenowym uczestnicy mieli okazję dostrzec z bliska, w środowisku naturalnym, efekty zjawisk przyrodniczych i skutki działalności człowieka na las i jeziora. Młodzież przypominała sobie również gatunki roślin, o których niejednokrotnie wspomina się podczas zajęć z przedmiotów zawodowych.