Asset Publisher Asset Publisher

ORGANIZACJA WEWNĘTRZNA NADLEŚNICTWA AUGUSTÓW

Organizację wewnętrzną, szczegółowy zakres zadań komórek organizacyjnych oraz zasady funkcjonowania Nadleśnictwa Augustów określa „Regulamin organizacyjny Nadleśnictwa Augustów”. Stanowi on Załącznik nr 1 do Zarządzenia Nadleśniczego Nadleśnictwa Augustów nr 5.2021 z dnia 14 stycznia 2021 roku

Nadleśnictwo działa na podstawie Ustawy o lasach z dnia 28 września 1991 roku (Dz.U. 2011r., nr 12, poz. 59 t.j.) aktów wykonawczych do tej Ustawy, oraz Statutu Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe, stanowiącego załącznik do Zarządzenia Nr 50 Ministra Ochrony Środowiska Zasobów Naturalnych i Leśnictwa z dnia 18 maja 1994 roku.

Całokształtem działalności Nadleśnictwa Augustów kieruje NADLEŚNICZY na zasadzie jednoosobowego kierownictwa i ponosi za nią pełną odpowiedzialność, a także reprezentuje Nadleśnictwo na zewnątrz.

Nadleśniczemu podlegają bezpośrednio: zastępca nadleśniczego, główny księgowy, inzynierowie nadzoru, komendant Posterunku Straży Leśnej, stanowisko ds. administrowania SILP, stanowisko ds. pracowniczych.

Zastępca nadleśniczego (Z1)  kieruje pracą stanowisk w Dziale ZG1, leśniczych oraz stanowiskiem ds.edukacji leśnej. Do zadań Działu Gospodarki Leśnej (ZG1) należy: prowadzenie całokształtu spraw związanych z planowaniem gospodarki leśnej, organizacją, koordynacją i nadzorem prac  w zakresie: nasiennictwa, selekcji, szkółkarstwa, hodowli lasu, ochrony lasu (w tym ochrony przeciwpożarowej), ochrony przyrody, łowiectwa, zagospodarowania i urządzania lasu. 

Zastepca nadleśniczego (Z2) kieruje Działem Gospodarki Leśnej (ZG2), w szczególności: kieruje pracą stanowisk w Dziale (ZG2), odpowida za gospodarkę drewnem i choinkami, użytkowaniem lasu i prowadzi zagadnienia związane z projektami finansowanymi ze środków zewnętrznych i

Główny księgowy (K)wykonuje zadania i ponosi odpowiedzialność w zakresie prowadzenia ksiąg rachunkowych, finansów, planowania finansowo-ekonomicznego, analiz, ewidencji sprzedaży, sprawozdawczości oraz organizuje i sprawuje kontrolę wewnętrzną dokumentów finansowo-księgowych Nadleśnictwa.

Inżynierowie nadzoru (NN)sprawują w przydzielonych im obrębach leśnych Nadleśnictwa kontrolę funkcjonalną prawidłowości wykonywania czynności gospodarczych.

Sekretarz (S)kieruje Działem Administracyjno-Gospodarczym (SA) i jest odpowiedzialny za całokształt spraw związanych z pełną obsługą administracyjną Nadleśnictwa. Zadaniem działu Administracyjno-Gospodarczego jest prowadzenie całokształtu spraw związanych z pełną obsługą administracyjną Nadleśnictwa oraz prowadzenie spraw, inwestycyjno-remontowych.

Stanowisko ds. administrowania systemu informatycznego (NA), do którego obowiązków należy m.in.: czuwanie nad prawidłowym działaniem systemu komputerowego w Nadleśnictwie, udostępnianie zasobów danych uprawnionym pracownikom, zabezpieczenie danych w sieci (prawa dostępu, system haseł),  prowadzenie wstępnego instruktażu pracy w SILP dla nowych pracowników, prowadzenie całokształtu zagadnień związanych z utrzymaniem spójności, funkcjonalności i bezpieczeństwa SILP oraz SIP, z obsługą systemu informatycznego nadleśnictwa i urządzeń peryferyjnych oraz internetowych portali. Poza tym Stanowisko ds. administrowania systemu informatycznego realizuje obowiązki administratora i operatora leśnej mapy numerycznej. Wyżej wymienione obowiązki wykonuje zgodnie z Zarządzeniem nr 31 Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych z dnia 18 września 2017 r. w sprawie zasad funkcjonowania i zasad bezpieczeństwa systemu informatycznego w Państwowym Gospodarstwie Leśnym Lasy Państwowe.

Komendant Posterunku Straży Leśnej(starszy strażnik leśny p.f. Komendanta Posterunku Straży Leśnej) kieruje Posterunkiem Straży Leśnej (NS) i odpowiada za całokształt spraw związanych ze zwalczaniem szkodnictwa leśnego.


Asset Publisher Asset Publisher

Back

Nowe stado żubrów w Puszczy Augustowskiej

Nowe stado żubrów w Puszczy Augustowskiej

W Polsce pojawi się nowe wolno żyjące stado żubrów. Jego zalążek stworzą żubry wypuszczone na wolność 5 kwietnia w Puszczy Augustowskiej.

Początek tworzenia wolnego stada żubrów w Puszczy Augustowskiej to kolejny ważny etap w realizacji zaplanowanego do 2020 r. programu „Kompleksowa ochrona żubra przez Lasy Państwowe”. Zwierzęta zostały tu przewiezione z Puszczy Boreckiej w lutym tego roku. Stado (pięć krów i dwa byki) spędziło ostatnich kilka tygodni w specjalnie przygotowanej dla nich zagrodzie adaptacyjnej na terenie Nadleśnictwa Augustów. Najstarsza krowa została wyposażona w obrożę telemetryczną, co pozwoli na późniejsze śledzenie jej wędrówek i tym samym całego stada.

Pomysł wsiedlenia żubrów do lasów Nadleśnictwa Augustów pojawił się już kilka lat temu, a konkretne działania w celu jego urzeczywistnienia podjęto w 2014 r. Teren, gdzie powstanie ostoja tych zwierząt, wybrano po szczegółowej analizie warunków siedliskowych, ale także konsultacjach z miejscową społecznością. W trakcie fazy przygotowawczej urządzono poletka żerowe i wodopoje, a także zbudowano zagrodę adaptacyjną, w której teraz przebywa pierwsza grupa żubrów.

W początku 2018 r. w Polsce mieliśmy 1873 żubry – aż o 165 więcej niż rok wcześniej i blisko 1200 więcej niż w roku 1998. Dzięki wieloletniej współpracy wielu osób – naukowców, leśników i przyrodników, gatunek znajdujący się jeszcze przed wojną na skraju wymarcia dziś szybko zwiększa swą populację i znów jest symbolem polskiej przyrody. Strategia tworzenia nowych, niewielkich stad w różnych regionach kraju ma służyć nie tylko poszerzeniu zasięgu występowania żubrów. Rozpraszanie żubrów utrudnia też przenoszenie się chorób między poszczególnymi stadami, poprawia warunki bytowe zwierząt (np. dostępną bazę żerową), ogranicza też potencjalne konflikty społeczne (np. związane ze szkodami w uprawach, jakie powodują nadmiernie zagęszczone stada). Kolejnym planowanym miejscem wsiedlenia żubrów jest Puszcza Romincka.

Jeszcze przed wypuszczeniem żubrów do Puszczy Augustowskiej dyrektor generalny Lasów Państwowych Andrzej Konieczny polecił, by nadleśnictwa opiekujące się stadami żubrów na Podlasiu (w Puszczy Knyszyńskiej i Puszczy Boreckiej) zaprzestały oferowania myśliwym możliwości dokonania sanitarnego odstrzału tych zwierząt za opłatą. Od tej chwili w każdej sytuacji, kiedy eksperci stwierdzą konieczność eliminacji danego osobnika, a Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska wyda na to zgodę, odstrzału sanitarnego dokonają pod nadzorem weterynarzy posiadający odpowiednie uprawnienia pracownicy LP – w ramach obowiązków służbowych.